“veerkrachtige mensen maken het positieve verschil in organisaties”

succesvol onderhandelen opstarten de oplossingsgerichte dialoog

Klagende medewerkers doen dat vaak vanuit liefde voor het bedrijf. Ik schreef hier al over in mijn blog: de kracht van conflict. Een aanhoudend conflict infecteert een team. Succesvol onderhandelen is nodig, het brengt de rust terug.  Hoe begeleid je als leidinggevende het win-win gesprek tussen twee conflicterende medewerkers?

oplossingsgericht in gesprek

Nodig de twee medewerkers uit voor een open gespreksuccesvol-onderhandelen

  1. spreek omgangsvormen af zoals: we laten elkaar uitpraten, alles wat we bespreken blijft in deze ruimte, we luisteren naar elkaar en staan open voor elkaars standpunten, we zoeken naar een gezamenlijke oplossing.
  2. individuele visies uitvragen: geef beide partijen de tijd om de beschrijven wat er aan
    de hand is. Als de één spreekt, luistert de ander. Spreek vooraf de maximale spreektijd per persoon af (niet meer dan 5 minuten).
  3. formuleer het conflict: formuleer de essentie van het conflict. “Klopt het dat jullie conflict gaat over ….”. Check bij beide personen of deze herformulering klopt.  Schrijf het eventueel op een flap-over.
  4. toekomst formuleren: geeft beide partijen de tijd om te formuleren wat zij in de plaats willen van dit conflict. Herinner hen aan de omgangsvorm: “we zoeken een gezamenlijke oplossing”. Relevante vragen zijn: “Wat zijn hun wensen en behoeften? Hoe kunnen zij succesvol samenwerken? Wat hebben ze nodig van elkaar? Wat hebben ze nodig van hun leidinggevende? Wat hebben ze nodig van hun collega’s? Wat is er nog niet gezegd?”  Schrijf de geformuleerde toekomst op een flap-over.
  5. eerste stap: kies samen de eerste stap (niet vergeten!). Plan een vervolgafspraak voor over één week.

Succes!

Share This Post: