zoek de positieve intentie

conflict“Boosheid komt uit een liefdevol hart. Spreek daarom met klagende medewerkers. Zij hebben een positieve intentie”, zo sprak Fritz Mautsch afgelopen vrijdag tijdens een symposium over conflict & leiderschap. Herkenbaar! Alle klagende medewerkers die ik spreek dragen de organisatie een warm hart toe. Toch is het ergens misgegaan.

een sudderend conflict

Klagende medewerkers zijn ergens diep door geraakt, zij maken zich emotioneel druk om iets of iemand. Er is een verschil van mening, natuurlijk. Maar waarden of doelen lijken zo onverenigbaar dat dit zorgt voor een ogenschijnlijk onoverkomelijke botsing. En wat gebeurt er dan?

Vaak trekken de conflicterende partijen zich terug. Ieder organiseert een eigen achterban en zoekt bevestiging in de eigen standpunten. De relaties verharden. Misschien herken je het wel? Het is een natuurlijke reactie van ons mensen. We willen het liefst veiligheid en bevestiging.  Terwijl het aangaan van een conflict vaak pijn doet, kwetsend is. Maar uiteindelijk heeft het altijd gevolgen.

goed leiderschap bij conflict

Een goed leider neemt het stuur in handen door de open dialoog aan te gaan, tijdig en met respect voor de persoon en zijn of haar mening. Wat is precies de positieve intentie van de klagende medewerker? Waar ligt de zogenaamde ‘common ground’, het veld voor werkbare oplossingen. Hierover meer tijdens mijn volgende blog.volgende blog.